#Nackagate | Sverigedemokraterna Nacka

#Nackagate

SD.Välfärd

I lördags avslöjade SD-Nacka att Nacka kommun har köpt 3 bostäder för 13.950.000 kr till en man med tre fruar.

Efter rykten och tips sammanställdes information från folkbokföringen och protokoll från kommunfullmäktige och publicerades på vår Facebooksida. Skandalen har sedan dess blivit rikstäckande och även skrivits om i internationella tidningar. I skrivande stund har inlägget nått över 1 miljon konton och klickats på över 340.000 gånger.

Förutom detta redovisade vi att Nacka kommun köpt bostäder för en kvarts miljard kronor till nyanlända genom projektet som går under namnet ”Bostadsförsörjning för sociala behov”.

För perioden 2016-2019 beslutades projektet först att kosta 100 miljoner av dina skattepengar men i kommunfullmäktige den 19 Juni 2017 beslutades att ytterligare 150 miljoner skulle tillsättas för uppköp av bostäder. Endast SD röstade emot beslutet. Se bild nedan.

SD-Nacka tycker det är helt uppåt väggarna att Nackabornas skattepengar går till att finansiera bostäder åt utlänningar när svenska famljer hoppar runt i andrahandsbostäder, ungdomar inte kan flytta hemifrån och äldre får leta bostad på blocket.